24 Aralık 2010 Cuma

EMZİRME REFORMU GEREKLİ


Emzirme Reformu'nu, tüm duyarlılıklarıyla belli bir noktaya getiren ve emzirmereformu.com adresinden destekleyicilerini 2.386'ya yükselten gönüllü annelerimizin emeklerine sağlık.
Ülkemizde ve de dünyada insana verilen değerin bence en önemli ölçüsü,  kadına ve de çocuğa ne kadar değer verildiğiyle ilgili.Bu değerin ülkemizde ne kadar düşük olduğunu, yüzlerce örnek ve rakamla, tespit etmek mümkün  ama 'Emzirme Reformu Manifestosu' nun değindiği konu gerçekten çok temel bir hakkı baz almakta :Bir bebeğin annesi tarafından emzirilebilmesi hakkı.

Dünya Sağlık Örgütü, bebeklerin ilk altı ay boyunca sadece anne sütüyle beslenmelerini, daha sonrasında ise ek gıdalarla desteklenerek en az iki sene boyunca emzirilmelerini önermektedir.

Peki, Türkiye'deki iş kanunlarına göre anneler ne kadar doğum izni kullanıyorlar:  
Birçok çalışan anne doğumdan önce 8, doğumdan sonra 8 olmak üzere, toplamda 16 haftalık ücretli doğum izni kullanabilmekte, doğumdan önceki izninin beş haftasını doğum sonrasına aktarabildiği takdirde bile bebeği henüz gün boyu meme emmesi gereken durumda olmasına rağmen işe geri dönmek durumunda kalmaktadır.

Bu durumda, 6 ay sadece anne sütüyle beslenmesi gereken çalışan annelerin bebekleri, bunu gerçekleştirebilecek yasal bir izne sahip değiller.Bir bebeğin en doğal hakkı engellenmiş olmuyor mu bu durumda?

Yasaya göre, bir yaşından küçük çocuğunu emzirmesi için günde toplam bir buçuk saat süt izni verilen anne, bu sürenin hangi saatler arasında ve kaça bölünerek kullanılacağını kendisi belirler. Bu süre günlük çalışma süresinden sayılır.

Bunu kaç anne kulllanabiliyor peki?Günlük 1,5 saatlik izin tek besin kaynağı anne sütü olan 6 aydan küçük olan çocuklar için yeter mi?

İşte bu ana sorundan yola çıkarak oluşturulmaya çalışan bu hareketin bir de manifestosu yayınlandı.emzirme-reformu-manifestosu nu okuyup,desteklerinizi emzirme-reformuna-destek formu nu doldurarak iletebilirsiniz.

Blogcuanne 'nin başlattığı Emzirme Reformu Sobesi'ni de bloglarınızda yazarak,konuyu güncel tutup ,daha da duyurulmasına yardımcı olabilirsiniz.Sevgili Mineada da beni sobelemiş.

Sevgili toprakbüyürken , nehirineylemleri  henüz yazmadıysanız tarafımdan sobelendiniz.

Sorular ve benim cevaplarım  şöyle:

(1)  Türkiye’de ilk altı ay sadece anne sütü alan bebeklerin oranı sizce yüzde kaç? (*)
%45 ,50 civarıdır diye tahmin ediyordum ama gerçekte çok daha düşük

(2) Siz bebeğinizi ne kadar süre anne sütü ile beslediniz?
16 ay boyunca anne sütüyle beslendi.Bir ilaç kullanmam gerektiği için,doktorumuzun da onayıyla 16.aydan sonra bıraktık.

(3) Kaç ay doğum izni kullandınız?
Kanunların izin verdiği son ana kadar işime devam ettim.4 ay ücretli izin hakkımı ve 3 ay da ekstra bir izin kullanarak oğlum 7aylıkken işime döndüm.

(4) Yasal süt izninizi kullanabildiniz mi?
Süt iznimi kullanmadım.İşerimde sütümü sağıyor ve eve gittiğim saatlerde emziriyordum.

(5) Emzirdiğiniz ya da süt iznini kullandığınız için iş yerinde mobbing (tepki, işi bırakmanız için baskı) ile karşılaştınız mı?
Karşılaşmadım.Bunda şirketimde ilk kez doğum yapan bir çalışan olmamın etkisi vardır sanırım.

(6) Bebeğinizi toplum içinde, dışarıda emzirmeniz gerektiğinde sıkıntı yaşadınız mı?
Yaşamadım.Bunda benim rahat hareket etmemin bir etkisi vardır sanırım.Çok zorlandığımda arabada emzirdiğim de oldu.

(7) Emzirme konusunda desteğe ihtiyacınız oldu mu? Gerek emzirme danışmanlığı, gerekse psikolojik olarak yeterince destek bulabildiniz mi?
Aslında desteğe çok ihtiyaç var .Özel bir sigortam olduğu için şanslıydım.Onların emzirme ve bebekle ilgili diğer konularda bilgi vermek için evimize gönderdikleri bir görevli vardı.Ayrıca,doğum yaptığım özel hastanede de bu konuda bilgi aldım.onun dışında tabii ki en büyük destek annem ve eşimden geldi.

(8) Emzirdiğiniz süre boyunca etraftan “sütün yetmiyor, mama ver, bu çocuk meme emmek için çok büyük” şeklinde baskı gördünüz mü?
Hayır.ben sadece doktorumun tavsiyelerine uydum.İlk zamanlarda bebeğim kilo almadığı için mama takviyesi oldu ama kaşıklı biberon kullandık ve aynı zamanda emzirmeye de devam ettim.Kilosunu kısa sürede toparladı ve mamayı da tamamen bıraktık.İlk 6 ay başka bir şey vermedik.

(9) Emzirme Reformu’nu biliyor musunuz? Sizce Emzirme Reformu neden gerekli?
Evet biliyorum.Başta da belirttiğim gibi en doğal insan hakkı olan, bebeğin anne sütüyle beslenmesi için,özellikle çalışan kadınlarla ilgili çok önemli bir reforma ihtiyaç var.

(10) Emzirme Reformu’nu web sitesinde desteklediniz mi? Destek olmak için www.emzirmereformu.com adresindeki formu doldurmanız yeterli.
Evet.

Desteklerin daha da artması dileğiyle...



Photo =  today's launch by Peter Redman, National Post

                                                                                                       eylem t

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder